- ANA SAYFA
- ARAŞTIRMA MERKEZLERİ
- MAM
- İnsan Varsayımı (I): İnsanca, Pek İnsanca
MAM YUVARLAK MASA TOPLANTILARI
İnsan Varsayımı (I): İnsanca, Pek İnsanca
Can Batukan
7 Aralık 2019 Cumartesi 15:00 Salon: ŞAKİR KOCABAŞ SALONU
“İnsan Varsayımı”
Felsefe Tarihinde İnsanın Tanımları: Platon, Aristoteles, Descartes, Kant ve Nietzsche
Bu sunumda amacım, İnsan Varsayımı – I kitabımda açmaya çalıştığım ve daha sonra geliştirmeyi deneyeceğim bir sorunsalı ele almaya çalışacağım. Bu sorunsal esasında logos sorunsalıdır. İnsanın bir varsayım olma ihtimali, insana Düşünce Tarihi boyunca atfettiğimiz onca niteliği ve melekeyi paranteze almaya başladığımız andan itibaren belirir. Bu, esasında tüm medeniyetlerin daha ileriye gidebilmek adına önünde sonunda sorgulaması gereken bir ihtimaldir: Kendimizi adlandırdığımız şey olmama ihtimalimiz ya da kendimizi “insan” olarak adlandırırken “kendimiz olmama” ihtimalimiz.
Arka kapaktan:
"Friedrich Wilhelm Nietzsche (1844-1900) bize “İnsanca, pek insanca” diyeli 141 yıl oldu. Bu onun ilk aforizma tarzı eseriydi. Zihninin belki fraktal biçimde işlemeye başladığı ilk eserdi. Şöyle diyordu:
Tüm filozofların ortak bir yanılgısı vardır. İşe bugünkü insandan başlayarak, onu inceleyince amacını anlayabileceklerini düşünürler. İçgüdüsel olarak, 'insanın' önlerinde bir aeterna veritas [ezeli-ebedi hakikat] olarak dolaştığını, anaforlarda değişmediğini, olguların güvenilir bir ölçeği olduğunu kabul ederler. (İnsanca, pek İnsanca, §.2)
İnsanın ne olduğu, amacının ne olması gerektiğini söyleyip dururlar. Oysa insan sürekli bir dönüşüm halinde değil midir? Bir dönüşümler yığını olmalıdır insan. Özgür bir ruh için ya da özgürleşmek için bu gereklidir bize.
İşte size “zaman fazlalığı” isteyen bir kitap daha! İnsan olarak sessiz kalmamalı, yeni bir şeyler okumalı.
İnsan olarak ya da insan-olmadığını-bilen olarak…"
İLGİLİ YUVARLAKMASALAR
- Türk’ün Felsefe ile Yüzyıllık İmtihanı: Felsefeye Giriş Kitapları Üzerine Bir İnceleme
- Kant Felsefesinde Estetik Yargının Epistemolojik Boyutları
- Evrim ve Tasarım Arasında İnsan-Oluşu Anlamak
- Kelam-Felsefe İlişkisine Problem Odaklı Bir Yaklaşım
- Matematik ve Metafizik
- Ruhun Erdeme Uygun Etkinliği: Aristoteles'te Mutluluk
- Adalet Dairesi Kavramı: Teşekkülü ve Temel Unsurları
- Osmanlı'nın Felsefi Mirası
- Platon ve Kant'ın İdea Kavramından Hareketle Yeni Bir Medeniyet Önerisi
- Merleau-Ponty ve Estetik Dünyanın Logos'u
- Ölüm Felsefesi (Mısırlı'larda, Upanişad'larda Budizm'de ve Hıristiyanlıkta)
- Marksizm ve Felsefe: Karl Korsch Üzerinden Bir Okuma
- Din Felsefesi Açısından İlahi Mükemmellik
- Ibn Sina ve Descartes'ta Kendini Bilme
- Darülfünun Felsefe Hocası Olarak Babanzade Ahmed Naim
- Edebiyat, Müzik ve Hat Sanatında Anlam Sorunu
- Sanat ve Felsefenin Ortak Kökeni: Platon Düşüncesinde Tekhne
- Taşköprizade'nin Ahlak ve Siyaset Düşüncesi
- Küresel Güvenlikten Küresel Tahakküme
- Nihilizmi Sufizm ile Aşmak: Muhammed İkbal ve Felsefesi
- Osmanlı’da Adalet Fikri ve Pratiği
- Bilim Savaşları: Modern Bilim İmgesinin Dönüşümü
- Güvenlikleştirmenin Küresel Siyaset Yapımı Üzerindeki Etkileri: Sınıraşan Toplumsal Kampanyalar Örneği
- Nasiruddin Tusi'de Önermeler Mantığı
- Historia: Antikçağda Araştırma Fikrinin Doğuşu
- İbn Sina ve Aquinas'ta Tanrının Bilinebilirliği
- Paul Ricoeur’de Sembol ve Metafor
- Platon Düşüncesinde Mimesis Eleştirisi
- Dil, Söz ve Fesahat: Cürcânî'nin Sözdizim Teorisi
- İşraki Felsefede Misal Alemi
- İhyâ'dan Üç Bahis
- Mahalle-Yeni Bir Paradigma Mümkün mü?
- Varlık Olmak Bakımından Varlık Üzerine Düşünmenin İmkanı
- Hegel ve Heidegger'de Dünyanın Tarihselliği
- Jacques Derrida ve Teknik Sorunu
- Peygamber Yasasının Gölgesinde: İbn Sina Sonrası Ameli Felsefe
- Kan Dolaşımı, Ameliyat ve Musiki Makamları: Kantemiroğlu ve Edvâr'ının sıra dışı müzikal serüveni
- İslam Düşünce Tarihi Yazımında Dönemlendirme Sorunu
- İlkçağ Yunan Felsefesinde Tanrılaşma Arayışı
- İslam Siyaset Düşüncesi Kaynağı Olarak Füru-ı Fikıh Kitapları
- Öznenin Hakikat Kaygısı
- Erken Dönem Hanefi Usul Yazıcılığı ve Debusi
- Edebiyat ve Felsefenin Kavşağında Sinema
- Kutsal Sanat Metafiziği
- Genetikten Epigenetiğe: 'İnsan Doğası' Kavramının Biyolojik İçerimleri
- Hannah Arendt Düşüncesinde İnsanlığa Karşı Suçların Temellendirilmesi
- 2017'de Bilim: Buluşlar, Yenilikler, Beklentiler
- Edebiyattan Sinemaya Gerçeğin Sanatsal Serüveni ve Belgesel Sinema
- Felsefi Hermenötik ve Sanat
- Dar Kapıdaki Mesih: Walter Benjamin ve Politik Felsefesi
- 19. Yüzyıldan Günümüze: Romantizm, Melankoli ve Siyaset
- Tanrı Tabiatı Yaratıyor mu? Zorunluluk Çerçevesinde Bir Yaklaşım
- Politik Praksis İmkanı Olarak Walter Benjamin'in Tarih Kavramı Üzerine Bir İnceleme
- İslam Siyaset Düşüncesinde Siyasal Nerede Aranmalı?
- Osmanlı İmparatorluğu Posta Tarihi
- Felsefe ve Vahiy: Sa‘îd b. Dâdhürmüz ve Felsefî Risâleleri
- Dostoyevski’nin Eserlerinde Kötülük Problemi
- İktidar Teleolojisi: İbn Haldun'un Toplum ve Siyaset Teorisinde Asabiyet
- Platon'un Parmenides Diyaloğundaki "Methexis" Tartışmasının Bir Eleştirisi
- İslam'da Metafizik Düşünce: Kindî ve Fârâbî
- Kant Estetiği Bağlamında Sanat-Ahlak Bağıntısı ve Kavramsal Sanatın Zemini
- İlimleri Sınıflamak: İslam Düşüncesinde İlimler Tasnifi
- İktidar Teleolojisi İbn Haldûn’un Toplum ve Siyaset Teorisinde Asabiyet
- Eski Mahalle & Yeni Kullanıcılar: Çengelköy'de Muhafazakar Kadınlar için Üçüncü Mekan Üretimi
- Hukukun Yaygınlaştırılmasına Adanmış Bir Ömür: Muharrem Balcı
- Êthostan Ahlâka: Antik Yunan Ahlâk Literatürünün İslâm Dünyasına İntikali ve Alımlanışı
- Kelâm ile Tasavvuf Arasında: Bahâeddinzâde ve Kader Anlayışı
- Aklın Sınırlarında Metafizik: Felsefi Akledilirler Öğretisi
- Posthüman: Şehir ve Beden
- Batı-Sonrası Dünya, Küreselleşme ve Türkiye
- Bir Metni Kuşatmak İbn Sîna’nın De Anima Üzerine Notlar’ı
- Fârâbî’de Hakikat-Siyaset İlişkisi
- Aristoteles’ten İbn Sînâ’ya Doğa Kavramı
- İbn Sîna’nın Doğa Felsefesinde İsti‘dâd: Türleşme ve Bireyleşim Bağlamında Bir İnceleme
- Huzursuz Modernite
2024 Güz Programı
Vakıf faaliyetlerinin en gelenekseli olan seminerler, her yıl güz ve bahar dönemlerinde gerçekleşiyor.
DETAYLI BİLGİ